top of page
Foto van schrijverLars Westhoff

Winacties rond het EK voetbal: waarop moet je letten?

Het Europees kampioenschap voetbal staat weer voor de deur. Dit betekent dat tal van bedrijven de aandacht van de consument proberen te grijpen met verschillende gave winacties. Met grote regelmaat een wordt door de ondernemer of het daarvoor een ingeschakeld marketingbureau niet of onvoldoende gekeken nou de beperkingen die de Wet op de kansspelen met zich brengt.


Dit heeft tot gevolg dat bedrijven veelvuldig op de vingers worden getikt dan wel geconfronteerd worden met bestuursrechtelijke sancties door de Kansspelautoriteit.[1] [2] U wil natuurlijk dat uw actie, die bedoeld is om iets positiefs teweeg te brengen, niet leidt tot negatieve gevolgen. Daarom in deze blog een aantal zaken waarop u zou moeten letten.


Wanneer is iets een kansspel?

De Wet op de kansspelen stelt duidelijk wanneer sprake is van een kansspel. Artikel 1  van de Wet op de kansspelen zegt namelijk het volgende:

[...] gelegenheid te geven om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend

Wat zou u uit deze bepaling moeten halen? In de kern gaat het om de vraag of de deelnemer aan de actie in overwegende mate invloed heeft op of dat hij of zij de actie wint of niet. Is dit niet het geval dan is sprake van een kansspel en dien je je te houden aan de Wet op de kansspelen.


Wet op de kansspelen

Wat veel mensen niet weten is dat de Wet op de kansspelen verbodswetgeving is. Alle kansspelen zijn in beginsel verboden tenzij je valt onder een wettelijke uitzondering of je voor het aanbieden van het kansspel een vergunning hebt. Het uitgangspunt is dus dat het organiseren van een kansspel niet is toegestaan.


Promotioneel kansspel

Het weggeven, verloten of op andere wijzen klanten kans laten maken op een prijs in het kader van een marketingcampagne is een maatschappelijk geaccepteerde vorm van kansspelen. Daarom heeft de Kansspelautoriteit een leidraad opgesteld waarin voorwaarden zijn opgenomen waaraan toegestaan promotioneel kansspel moet voldoen.


Gedragscode promotionele kansspelen

In de Gedragscode promotionele kansspelen treft u alle voorwaarden aan waaraan de actie moet voldoen in het kader van de Wet op de kansspelen. Een van de belangrijkste elementen van de gedragscode is dat het enkel is toegestaan een promotioneel kansspel aan te bieden ter promotie van een product of dienst wat uitsluitend mogelijk is één keer per kalenderjaar. Het is dus van belang dat u goed vastlegt ten behoeve waarvan de promotie wordt georganiseerd.


Een aantal belangrijke elementen:


  • Een promotioneel kansspel bestaat uit maximaal 20 trekkingen waarbij per trekking wel meerdere winnaars kunnen worden aangewezen.

  • Het is niet toegestaan deelnemers te laten betalen voor deelname aan een promotioneel kansspel.

  • De prijzen en premies per promotioneel kansspel hebben een waarde van maximaal € 100.000. Voorafgaand aan het promotioneel kansspel dient de aanbieder duidelijk te maken waaruit het prijzenpakket bestaat inclusief de economische waarde per prijs.

  • De prijzen en premies moeten worden toegekend op een onpartijdige wijze. Veel aanbieders maken daarbij gebruik van een onafhankelijke derde zoals ons kantoor.

  • De oproep tot deelname aan een promotioneel kansspel moet de naam van het te promoten product dienst of organisatie bevatten.

  • Er gelden tal van beperkingen ten aanzien van deelname aan de promotioneel kansspel door minderjarigen. Onder meer ten aanzien van de mogelijkheid om persoonsgegevens van deze minderjarigen te verzamelen.


Algemene spelvoorwaarden

Als uitgangspunt bent u verplicht om ten behoeve van het aanbieden van een promotioneel kansspel spelvoorwaarden op te stellen en ter beschikking te stellen aan de deelnemers en potentiële deelnemers. Deze spelvoorwaarden de bevatten ieder geval de volgende gegevens:


  • de naam en het adres van de aanbieder;

  • de naam van het te promoten product, de dienst of organisatie;

  • de termijn waarbinnen deelname aan het promotionele kansspel mogelijk is;

  • de wijze waarop de deelnemer kan deelnemen;

  • de hoogte van de eventuele communicatiekosten, met een maximum van 0,45 euro per deelname;

  • het aantal te winnen prijzen of premies en een beschrijving daarvan en de waarde daarvan;

  • de wijze waarop winnaars worden aangewezen en het aantal trekkingen;

  • de wijze van bekendmaking van de winnaar(s);

  • de datum van trekking en uitreiking van prijzen of premies;

  • de vermelding dat bij een deelname aan het promotionele kansspel door een minderjarige tot 16 jaar de toestemming van een ouder noodzakelijk is;

  • de wijze van inhouding of aangifte van eventuele kansspelbelasting;

  • de wijze waarop de algemene spelvoorwaarden en eventuele andere informatie betreffende het promotionele kansspel verkrijgbaar zijn;

  • de wijze waarop klachten over het promotionele kansspel kunnen worden ingediend en de daarbij te volgen procedure; en

  • de vermelding dat de aanbieder in overeenstemming met deze gedragscode.[2]


Klein promotioneel kansspel

Organiseer je een promotioneel kansspel met prijzen en premies minder dan € 4.500 dan ben je vrijgesteld van een aantal verplichtingen. De belangrijkste vrijstelling is dat u dan niet verplicht bent om spelvoorwaarden op te stellen.


Hoe kunnen we u ondersteunen?

Ons kantoor ondersteunt zowel ondernemers als marketeers bij het opzetten van het juridische kader voor winacties. Denk daarbij aan het adviseren over de actie, het opstellen van actievoorwaarden/spelvoorwaarden en het doen van een onafhankelijke trekking.


Heeft u vragen of wenst u onze ondersteuning, neem contact met ons op.



[1]  Nieuwsbericht Kansspelautoriteit d.d. 22 november 2022: Ksa grijpt in bij verboden WK- acties

[2]  Nieuwsbericht Kansspelautoriteit d.d. 7 december 2022: Extra aandacht voor ongeoorloofde gokactiviteiten

コメント


コメント機能がオフになっています。
bottom of page